Ako sa pripraviť na predajné trhy?

Pred pár dňami som Vám oznámila tú šťastnú prešťastnú novinku, že sa chystám na Vianočné trhy, alebo Pieščanský Rýnek. Je to super, veľmi sa teším, no na druhej strane sú s touto pre mňa veľkou udalosťou spojené aj pochybnosti.Takto sa chystám a pripravujem ja. Ak sa chystáte aj Vy na akékoľvek trhy a ešte ste na žiadnych neboli, pevne dúfam, že Vám tento článok aspoň trošku pomôže. 

Pred začiatkom predajných trhov, je veľmi dôležité splniť niekoľko úvodných úkonov. Ktoré sú tie najpodstatnejšie, aby sme sa vôbec mohli predajných trhov zúčastniť? Na začiatok je potrebné vedieť, ak ešte nieste živnostník či podnikateľ, základne podmienky zúčastnenia sa na trhu fyzickej osoby nepodnikateľa. Aj nepodnikateľ sa môže zúčastniť rôznych trhov, najčastejšie sú to trhy, ktoré realizujú obce pre svojich obyvateľov. 

Napríklad
  • Oslavy výročí obce
  • Podujatie organizované obcou dychové slávnosti, dožinky,
  • Handmade blšie trhy
  • Vianočné trhy – pre handmade tvorcov
  • Remeselné trhy, organizované obcou

Všetky tieto akcie je možné absolvovať, no veľmi dôležité je zistiť, čo všetko budeme potrebovať splniť, aké kritériá napr. čestné prehlásenie, že nieste podnikateľom, čestné prehlásenie, že ste autorom predávaných výrobkov …  Naozaj je to najpodstatnejšie z celého procesu, pretože je to základ, vďaka ktorému sa môžete zúčastniť.

Treba si ale dať pozor aj na zákonné povinnosti a to zdanenie príležitostného príjmu, ktorý presiahne 500€. 

Predajné miesto

Miesto pre predaj je veľmi dôležité, niekedy sú predajné stánky k dispozícii. To je ten dobrý prípad, kedy máme menej starostí so stánkom, ak žiadny nevlastníme. Veľmi dobré je mať prehlad, aké rozmery má daný stánok, aby sme sa vedeli ďalej pripraviť. Zistiť si napr. či budete mať prístup k elektrickej sieti.

Čo ďalej?

Keď máme všetky náležitosti vybavené a potvrdenú našu účasť na predajných trhoch, nič nám nebráni tešiť sa na predaj našich výrobkov. K tomuto sa nám vnucuje otázka, akých výrobkov?

Sortiment našich výrobkov môže byť rôzny, záleží pritom na období, časti roka, príležitosť trhov … Ak vyrábate šperky, máte to jednoduché, nemusíte riešiť, ktoré sa hodia na zimu, jar leto… Vezmete si všetky vyrobené, alebo ešte vyrobíte. 

Dôležité je stanoviť si typ výrobkov, ktoré budete vyrábať, ja sa teraz pripravujem na vianočné trhy, keďže šijem a vyraba rôzne dekoracie mojou voľbou je vianočná a zimná tématika…

  • Adventné vence
  • Vianočné aranžmány
  • Vianočné svietniky
  • Ikebany
  • Šitý mackovia pre deti
  • Šitý sobíkovia
  • Šité stromčeky
  • Šité ozdoby na stromček

Zvolila som si Vianočné a zimné veci, pretože ťažko budem ponúkať jesenný alebo letný venček, keď sú trhy Vianočné, kedy si ľudia chcú vyzdobiť svoje príbytky, alebo hľadajú darčeky pre svojich blízkych.

Plánovanie

Plánovanie je celkom povinný krok. Aby sme mohli začať tvoriť, musíme mať predstavu, koľko vecí asi budeme potrebovať mať v ponuke aby sme celú dobu, na ktorú ideme na trhy, mali čo ponúkať a náš stôl nebol prázdny. Pri plánovaní si musíme nájsť odpoveď na najdôležitejšie otázky.

  • Koľko výrobkov chcem predať?
  • Koľko hodín budem predávať?

Toto sú dve najzákladnejšie otázky, mali by sme dopredu vedieť, koľko asi výrobkov chceme predať, samozrejme čo najviac. A koľko hodín budeme predávať. Tu si môžeme spraviť predbežný výpočet ak budeme na trhoch celý deň musíme počítať s čo najväčším množstvom ľudí, ktorý by si mohli náš výrobok kúpiť. Ak je náš výrobok cenovo dostupný, teda predávam napr. šitých mackov za 5€. Musím počítať s tým, že na trhoch bude veľa rodičov s deťmi. To znamená, že tak na hodinu si zhruba odhadom stanovým, že by som chcela predať 10ks macíkov. Ak idem na trhy na celý deň teda od 9:00-20:00 to je 11 hodín x 10ks -110ks macíkov

Preto si naplánujem výrobu macíkov tak, aby som vedela vyrobiť 110 macíkov v čase, aby som nebola príliš v strese a v kľude ich vyrobila. Keď viem, že som schopná toto množstvo macíkov vyrobiť a dokončiť za 3 dni. Naplánujem si práce na 3dni.

Samotná výroba

Ďalším veľmi dôležitým krokom je výroba a zhotovovanie svojich výrobkov. Ja niesom ideálny prípad, ako to robiť, no teóriu mám celkom pekne usporiadanú ☺ Najlepšie je rozplánovať si dni, kedy čo budem vyrábať, čo budem robiť. Ako som už vyššie písala, dôležité je naplánovať si dni tak aby sme stíhali všetko v dostatočnom predstihu. Ak by sa niečo vyskytlo, aby sme neboli pod zbytočným stresom. 

 

Dotiahnutie detailov

Keď už máme výrobky hotové mali by sme popremýšlať, koncept v akom duchu sa bude niesť naša prezentácia výrobkov v samotnom stánku. Musíme vedieť naše výrobky predať aj opticky. Daný stánok je našim výkladom a tak musí byť oku lahodiaci, aby zákazníka lákal už z diaľky. Musíme hlavne dbať, aby nebol maximálne preplnený, čo sa mi nie vždy darí.

Niekedy je menej viac a tak napr. ak z niektorých výrobkov máme vyrobených viac rovnakých alebo farebne podobných kúskov vieme to využiť tým spôsobom, že vyložíme takýto jeden kus a ostatné si môžeme nechať pod pultom a keď zákazník prejaví záujem o daný farebný odtieň, alebo kombináciu vieme mu ponúknuť aj druhú variantu, ktorú máme pripravenú a tak máme na pulte miesto pre viac variácií výrobkov.

Vizuálne detaily, ktoré vedia podporiť náš predaj musíme mať pripravené najlepšie je doma vyskúšať si, ako by sme uložili naše výrobky, ako by sme ich usporiadali, podľa farby, alebo kombinovania, čo sa k sebe hodí, sety, veľkosti…. možností máme veľa. 

Malé svetielka sú milým spríjemnením prezentácie výrobkov. Rôzne stojančeky, košíky možností máme nesmierne veľa a verím, že každý, kto vyrába akékoľvek výrobky ten cit pre detail má v sebe.

Môžeme si vymyslieť rôzne ručne robené stojany, pomôcky. Treba si to však všetko vopred vymyslieť a predstaviť, ako by sme to chceli a myslieť dopredu, čo ak nahodou nebude držať, nebude tam to alebo ono. Musíme myslieť dopredu, hlavne, ak nevieme ešte čo nás na mieste môže prekvapiť musíme byť pripravený na rôzne situácie. 

Moje prvé predajné trhy

Až sa hambím to sem dať. Keď sa na to spätne pozriem vidím tam veľmi veľa chýb. Napríklad, nemala som obrus a naozaj ten podklad nevyzerá najpôsobivejšie. Košík je fajn, no mackovia v košíku sa strácajú a nieje ich dobre vidieť. Táto prezentácia výrobkov nedopadla najlepšie …

Pre porovnanie moje už asi 3 predajné trhy

Stále to má ďaleko od skvelej prezentácie, no myslím, že je vidieť posun, už som si pripravila obrus,ktorý podčiarkol farebnosť výrobkov. A dodáva celej prezentácii o niečo lepší dojem.

Stále je čo zlepšovať, poháňa ma to vpred. Dúfam, že v Piešťanoch bude moja prezentácia výrobkov zase o krok vpred. 

Záver

Najdôležitejšie zo všetkých príprav je to, aby sme boli my v pohode a spokojní ako so svojimi dielkami, tak aj s ich vystavením a prezentáciou, ak sa to páči nám bude sa aj našim zákazníkom. Musíme si na predajných trhoch veriť a pôsobiť sebavedomo. K zákazníkom byť milí a hlavne pozitívny, pretože ľudia to z nás cítia.

A hlavne jedna veľká rada: Keď už sme celé prípravy zvládli a predávame v tom našom stánočku, nehrajme sa s mobilom, nejedzme pred očami zákazníkov a netelefonujme keď nemusíme. Pretože aj pre mňa očami zákazníčky je dosť nepríjemné keď niekto v stánku ponúka svoje dielka a kuká do mobilu, alebo sa rozpráva s niekym s kým je v stánku a zákazníkov si nevšíma… ♥

S láskou vaša 

Aďa ♥

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.